Yleinen

Kuka huolehtii ammattikuljettajan oikeusturvasta?

Raskaan liikenteen ammattikuljettajat ovat nostaneet viime vuosina toistuvasti esille huolen maanteillä liikkuvien ammattikuljettajien turvallisuuden heikkenemisestä. Teiden heikko talvikunnossapito aiheuttaa haasteita ja turvallisuusriskejä raskaalle liikenteelle sekä muiden tielläliikkujien toiminta on muuttunut vuosi vuodelta yhä vaikeammin ennakoitavaksi. Lähes päivittäin olemme joutuneet lukemaan uutisia liikenneonnettomuuksista, joissa toisena osapuolena on raskas ajoneuvo.

Uusi tieliikennelaki astui voimaan 1.6.2020. Uudessa tieliikennelaissa merkittävänä lisäyksenä aiempaan on ennakointivelvollisuus, joka koskee meitä kaikkia tienkäyttäjiä. Ammattiliikenteessä työskentelevät kuljettajat luokitellaan kokeneiksi tienkäyttäjiksi jolloin lähtökohta on, että ammattikuljettajan tulisi kyetä ennakoimaan onnettomuus- ja vaaratilanteet. Kuljetusyrittäjien palaute kentältä on ollut uuden tieliikennelain osalta huolestuttava kuljettajan oikeusturvan näkökulmasta.  Onnettomuuksissa, joissa kysymyksessä on nk. Sana-sanaa vastaan tilanne, esimerkiksi peltivauriot HCT-yhdistelmän kaistanvaihtotilanteissa tai ahtaissa liikenneympyröissä henkilöauton ollessa toisena osapuolena, ammattikuljettaja katsotaan aina syylliseksi vaikka kuljettajalla ei ole ollut tilanteessa mitään mahdollisuutta vaikuttaa henkilöauton kuljettajan virheelliseen valintaan, joka on johtanut onnettomuuteen.

2010 – luvun alkupuolelta alkaen raskaan liikenteen kuljettajat ovat 1.12 sytyttäneet kynttilät kuolonkolarien syyttömille uhreille, huolenilmauksenaan ”tuntemattomasta syystä” – tapahtuneiden kuolonkolareiden lisääntymisestä, joissa raskaan ajoneuvo joutuu täysin syyttömänä osapuolena onnettomuuteen. Myös vakavissa onnettomuuksissa, joissa toisena osapuolena on ammattikuljettaja, on ensiarvoisen tärkeää kuljettajan toipumisen ja oikeusturvan kannalta, että onnettomuustutkinta valmistuu mahdollisimman nopeasti tapahtuman jälkeen.

HCT-yhdistelmien määrä lisääntyy teillä jälleen alkavana vuonna. HCT-yhdistelmien ohitusmatkat ovat huomattavasti pidemmät ja ne ovat alttiimpia keliolosuhteiden vaihteluille.

HCT-yhdistelmiin lakiasetus vaatii vähintään 100-astetta kuvaavat kamerat ajoneuvon molemmille kyljille sekä vähintään 7” näytön ohjaamoon. HCT-kameroiden kuva kannattaa myös tallentaa osana kuljettajan oikeusturvan parantamista lisättynä etu- ja takakameralla.

Maanteillä liikkuvat ammattikuljettajat ja raskaat ajoneuvot ovat yhteiskuntamme toiminnan kannalta elinehto. Kuljetusyrityksen tärkein resurssi ja pääoma on ratin ja penkin välissä.

Jokainen ammattikuljettaja ansaitsee ajoneuvoonsa turvajärjestelmän, josta on onnettomuustilanteessa saatavilla videotallenteet ajoneuvon molemmilta sivuilta, vastaantulevasta liikenteestä sekä ajoneuvon takaa. HCT-kamerajärjestelmä on mahdollista liittää myös ajoneuvon omalle näytölle ja samanaikaisesti myös videotallennukseen.

Voimme tyytyväisenä todeta, että olemme vuoden 2020 aikana auttaneet asiakkaitamme kymmenissä raskaan liikenteen onnettomuuksissa 360-astetta tallentavien turvakameraratkaisujemme avulla takaamaan kuljettajan oikeusturvan sekä säästämään kuljetusyrityksiä aiheettomilta korvausvaatimuksilta. Kuljetusyritykselle ko. kaltainen turvajärjestelmä on helppo ottaa käyttöön sekä uuteen, että jo liikenteessä olevaan kalustoon minimaalisella kk-hinnalla.

Vuonna 2021 on vihdoin aika tehdä myös ammattikuljettajan oikeusturvan varmistamiseksi ja onnettomuuksien selvittämiseksi kaikki mahdollinen.

Jenny Lappalainen